Som arkitekt er jeg altid på udkig efter inspiration til nye tanker og idéer. Som med så mange andre felter, så er arkitektur noget, der har en tendens til at køre i cirkler: de samme design-koncepter bliver genbrugt igen og igen, og på et eller andet tidspunkt ender det ud i noget der enten er kedeligt eller helt og aldeles absurd. Ikke at der er noget galt med kedelige eller absurde perioder: jeg finder dem fascinerende og inspirerende i sig selv. Men typisk har feltet godt af, at vi søger udenfor det etablerede, og henter inspiration fra steder, hvor ingen har hentet inspiration før. Så jeg valgte at stille et tankevækkende spørgsmål til mig selv: hvordan ville det se ud, hvis man bad Mercedes om at bygge ens næste hjem?
Mercedes er nemlig ikke på markedet for at designe, producere eller sælge huse. Det er i stedet biler, der er deres specialitet. Men er der ikke et vist overlap i, hvad designerne hos Mercedes, og jeg som arkitekt, går og laver? I begge tilfælde er der tale om at skabe en oplevelse og en atmosfære i et rum. Om at sammensætte det praktiske med det æstetiske. Vi arbejder i rammer, der minder meget om hinanden: gulv, loft og ?vægge?. Jeg har typisk mere plads at arbejde på, end folkene hos Mercedes har, men deres begrænsninger har jo sikkert skubbet til deres kreativitet på en måde, som er uset i mit felt.
Det mest interessante er jo nok, at Mercedes allerede har produceret et hjem på hjul. Med Mercedes Marco Polo ser vi jo lige præcis hvordan Mercedes ville gribe det an, at bygge et hjem. Det er deres bud på en autocamper, og de har valgt at bryde alle de traditionelle forventninger vi får, når vi hører det ord. Bilen ligner ikke en autocamper: men den har al funktionaliteten vi kender fra én. Udenpå ligner den en bil, indeni ligner den et miniature-hjem: ingen af stederne ligner den en bil smeltet sammen med en campingvogn. Og det er det, der gør den så interessant ? ikke bare som faglig inspiration, men også som bil!
Jeg ved ikke, om de stigende boligpriser i storbyerne på et eller andet tidspunkt vil tvinge folk til at bo i deres bil. Hvis det er tilfældet, så håber jeg da at den bil man er nødt til at bo i, bliver en Marco Polo. Jeg tror dog på, at vi kan lære noget af den måde Mercedes har valgt at indrette det mobile hjem på, og kan få meget mere ud af den lille plads, der typisk er tilgængelig i de små lejligheder i de store byer. Mercedes har i hvert fald været ude at vise, hvor meget komfort man kan skabe, på meget lidt plads.