Det er dejligt at se, at stort set alle bilproducenter er begyndt at tilbyde biler, der har fokus på at mindske den negative indflydelse vores kørsel kan have på miljøet. Nogle vil pege på, at de kun gør det, fordi vi forbrugere er begyndt at kræve det, og de derfor er tvunget til det, for fortsat at kunne lave en profit. Men uanset, om denne forandring skyldes en reel interesse i at hjælpe menneskeheden og passe på vores planet, eller det er et produkt af finansielle interesser som farves af forbrugernes samvittighed, så er det en positiv udvikling.
Det har dog været lidt sørgeligt at se, hvordan de færreste bilproducenter har turde lægge det grønne helt ind i kernen af deres forretning. De fleste producenter virker til blot at producere en række særlige biler til de grønt tænkende mennesker. De laver en helt ny bilmodel, som retter sig specifikt imod dem, der går op i miljøet. Det bliver så kun denne model der er mere økonomisk med brændstof, eller er den eneste bil i deres sortiment, der kører på el. Det har betydet at kunderne har haft meget få biler at vælge imellem, og at prisen havde tendens til at være højere, end de ?normale? alternativer.
Hvis en producent af biler virkeligt gik op i, at gøre en forskel, så ville de hjælpe med at normalisere den grønne tilgang. Det ville ikke blot handle om at signalere at virksomheden er ?grøn?, ved at tilbyde en ?grøn? bil til folk, der er villige til at betale ekstra for at se ?grønne? ud. Det er signalering og iskold profit: det gør ikke den store forskel i sidste ende.
Derfor er det så fantastisk at se, at KIA har besluttet sig for at tage klima-udfordringen alvorligt. Fremfor at skabe en særlig ?grøn? bil, har de nemlig sørget for at processen hvormed de producerer biler gør det muligt at den samme bil findes med forskellige brændstofløsninger.
Køber du en Kia Niro i dag, kan du frit vælge imellem tre forskellige modeller. Du kan få din Kia Niro som ren elbil, hvis det er det, der passer til dine behov. Du kan også få den som en Plug-in hybrid, også kendt som ?PHEV?, hvilket vil sige at den kan lades på samme måde som en elbil, men også har en benzin-motor til når opladning ikke er muligt eller man skal aflægge store afstande. Og sidst, men ikke mindst, kan den også fås som en almindelig hybrid-bil, der først og fremmest er en benzin-bil, men som løbende oplader et batteri og altså bruger betydeligt mindre brændstof end en traditionel benzin drevet bil.
Ved at have designet bilen med disse tre muligheder fra start, så mindsker det produktionsomkostningerne, og gør disse grønne muligheder langt mere tilgængelige for den gennemsnitlige forbruger. Samtidig er det op til forbrugerne at vælge den løsning, der passer til deres behov, uden de behøver at vælge en helt anden bil for at være ?grøn?.